Każdego roku w Polsce Policja odnotowuje około dwóch tysięcy zaginięć dzieci. Choć większość z nich kończy się szczęśliwie, w niektórych przypadkach konieczne jest użycie wyjątkowych narzędzi, takich jak system Child Alert. Z okazji 12. rocznicy jego funkcjonowania oraz 10 lat od pierwszego uruchomienia, T-Mobile Polska wraz z Komendą Główną Policji rozpoczęły nową kampanię informacyjną, która ma wzmocnić społeczną solidarność w poszukiwaniach najmłodszych.
Na skróty:
System Child Alert – gdy każda minuta ma znaczenie
W przypadku zaginięcia dziecka kluczowy jest czas – każda minuta może decydować o jego bezpieczeństwie. System Child Alert działa w Polsce od 2013 roku, a pierwszy raz został uruchomiony dwa lata później. Jego celem jest błyskawiczne rozpowszechnianie wizerunku zaginionego dziecka w mediach, internecie i innych kanałach masowego przekazu. Dzięki temu zwiększa się szansa, że ktoś rozpozna dziecko i przekaże Policji cenną informację.
System ten to nie tylko nowoczesne narzędzie, ale przede wszystkim forma społecznego alarmu, który aktywizuje tysiące osób – od funkcjonariuszy i mediów, po zwykłych obywateli.
T-Mobile Polska partnerem systemu od dekady
Współpraca pomiędzy Komendą Główną Policji a T-Mobile Polska trwa już 10 lat. Dzięki niej operator może błyskawicznie wysyłać wiadomości MMS z wizerunkiem zaginionego dziecka do swoich klientów. W sytuacji zaginięcia, każdy użytkownik sieci może więc stać się częścią działań poszukiwawczych.
– Zaginięcie dziecka to niewyobrażalny dramat i koszmar każdego rodzica. Dlatego 10 lat temu nie mieliśmy wątpliwości, że chcemy dołączyć do działań w ramach systemu Child Alert – mówi Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska. – Jeżeli nasze zaangażowanie pomoże choć jednemu dziecku wrócić do domu, będzie to nasz największy sukces.
Siła współpracy i społecznej czujności
Nowej kampanii informacyjnej towarzyszy spot, który pokazuje, jak duże znaczenie ma szybka reakcja i czujność społeczeństwa. Każdy komunikat Child Alert zawiera wizerunek dziecka, jego opis oraz informacje o zdarzeniu. W razie uruchomienia systemu, warto pamiętać o numerze alarmowym 995 przeznaczonym wyłącznie do zgłaszania informacji o poszukiwanym dziecku, a także o numerze 112.
– Zgłoszenie o zaginięciu dziecka to sytuacja, w której liczy się każda sekunda i każda informacja. System Child Alert powstał po to, by połączyć siły funkcjonariuszy, mediów, partnerów i obywateli – podkreśla insp. Konrad Krakowiak, Zastępca Dyrektora Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji.
Jak dołączyć do programu Child Alert?
Child Alert działa obecnie w 22 krajach Europy. W Polsce, dzięki współpracy z T-Mobile, każdy klient operatora może w prosty sposób otrzymywać powiadomienia o uruchomieniu systemu. Wystarczy wysłać bezpłatnego SMS-a o treści TAK12 pod numer 4388 lub wyrazić zgodę na powiadomienia w aplikacji „Mój T-Mobile”.
Gdy system zostaje uruchomiony, T-Mobile natychmiast otrzymuje komunikat z Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych i przekazuje go wszystkim użytkownikom, którzy wyrazili zgodę na jego odbiór.
Stuprocentowa skuteczność Child Alert
Od 2013 roku system Child Alert w Polsce został uruchomiony zaledwie siedem razy, ale za każdym razem zakończył się sukcesem – wszystkie dzieci zostały odnalezione. Skuteczność systemu potwierdza, jak ważna jest współpraca społeczeństwa, technologii i służb w krytycznych sytuacjach. Oficjalna strona systemu jest prowadzona pod adresem childalert.pl.
Źródło: Komenda Miejska Policji w Koszalinie / koszalin.policja.gov.pl

