Zachodnia Obwodnica Szczecina z kompletem zezwoleń

Wypadek na S6 w kierunku Koszalina

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) uzyskała komplet zezwoleń na realizację. Ostatnia decyzja, tzw. ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), została podpisana przez wojewodę Adama Rudawskiego w obecności przedstawicieli rządu, samorządów oraz instytucji zaangażowanych w projekt. Jest to kluczowy krok przybliżający rozpoczęcie budowy jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie.

Decyzja ZRID przyspiesza budowę

Wnioski o wydanie decyzji ZRID wpłynęły do wojewody pod koniec września 2024 roku. Dzięki sprawnej pracy urzędników i zaangażowaniu wielu stron, po pięciu miesiącach udało się sfinalizować ten etap procedury administracyjnej. Jak podkreślił wojewoda Adam Rudawski, było to możliwe dzięki ścisłej współpracy samorządów i rządu.

  • „Na tę informację czekaliśmy od kilkunastu lat! Jest już komplet decyzji ZRID dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Łączna długość wszystkich trzech odcinków ZOS w ciągu drogi S6 wynosi 49 km” – powiedział Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik.

Długa droga do realizacji

Pierwsze kroki w kierunku budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina podjęto w 2006 roku, kiedy podpisano list intencyjny w tej sprawie. Rok później zawarto porozumienie pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim, miastem Szczecin, Powiatem Polickim oraz gminami Police i Goleniów dotyczące wspólnej realizacji studium wykonalności.

Lata 2009–2010 poświęcono na opracowanie szczegółowego studium wykonalności, a w 2010 roku Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego zatwierdził preferowany wariant przebiegu trasy. W kolejnych latach trwały starania o wpisanie inwestycji do sieci dróg krajowych, co udało się osiągnąć dopiero w 2017 roku. Wtedy też wydano decyzję środowiskową, która została przekazana Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w 2018 roku.

Podział inwestycji na etapy

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy główne odcinki:

  • Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km),
  • Dołuje – Police (11,9 km),
  • Police – Goleniów (23,4 km).
Zobacz także:  Kołobrzeskie Stowarzyszenie Kropka oferuje szansę na zmianę

Jednym z kluczowych elementów projektu będzie tunel pod Odrą o długości 5 km – najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Dzięki obwodnicy trasa z Polic do Goleniowa skróci się z 58 do 23 km, co znacząco wpłynie na poprawę komunikacji w regionie.

Harmonogram realizacji

Obwodnica odciąży obecne drogi A6, S3 i S6, poprawiając płynność ruchu w rejonie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Przetargi na realizację inwestycji ogłoszono w grudniu 2024 roku, a oferty mają zostać otwarte w II kwartale 2025 roku. Podpisanie umów z wykonawcami planowane jest na IV kwartał 2025 roku.

Całkowity koszt budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina szacowany jest na 7,5 mld zł. Planowane zakończenie inwestycji przewidziano na 2030 rok.

Znaczenie dla regionu

Zachodnia Obwodnica Szczecina to kluczowa inwestycja zarówno dla mieszkańców regionu, jak i dla transportu krajowego i międzynarodowego. Nowa trasa znacząco poprawi dostępność komunikacyjną, zwiększy bezpieczeństwo i usprawni ruch w rejonie Szczecina. Władze lokalne i rządowe podkreślają, że jest to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego / wzp.pl

Jak podoba Ci się ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Jeszcze nikt nie oceniał tego artykułu.

Przepraszamy, że artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań 🙁

Pomóż nam ulepszyć artykuł

Daj nam znać, co poprawić, aby był lepszy.

Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze

Warto również przeczytać

error: Materiały chronione prawem autorskim! KoszalinCity.pl