LPR Koszalin, czyli Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Koszalinie

Helikopter LPR - Ratownik 22 - SP-HXU

Żółty helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego można bardzo często zobaczyć nad Koszalinem. Ratownik 22, bo taki znak wywoławczy ma helikopter LPR o numerze rejestracyjnym SP-HXU stacjonujący w Koszalinie, uczestniczy w akcjach ratowniczych na drogach województwa zachodniopomorskiego. Równie często wspomaga WOPR w działaniach na nadmorskich plażach i wykonuje transport międzyszpitalny. Gdzie znajduje się baza LPR w Koszalinie? Gdzie będzie zlokalizowana nowa baza koszalińskiego LPR? Jaki helikopter stacjonuje w koszalińskiej bazie Lotniczego Pogotowia Ratowniczego? Jakie parametry techniczne ma helikopter HEMS, którego często można zobaczyć nad Koszalinem? Sprawdzamy!

Gdzie znajduje się baza LPR w Koszalinie?

Baza HEMS Koszalin znajduje się na terenie nieczynnego już lotniska Zegrze Pomorskie. Część użytkowana przez HEMS znajduje się w północno-wschodniej części lotniska od strony miejscowości Kurozwęcz oraz Rosnowo. Odległość jaka dzieli bazę od centrum Koszalina wynosi około 16 kilometrów. Obecnie baza LPR w Koszalinie jest bazą sezonową działającą od 1 czerwca do 5 września. Wszystko wskazuje jednak na to, że wkrótce Ratownik 22 będzie niósł pomoc mieszkańcom regionu na okrągło przez cały rok. Informacja o planach przekształcenia koszalińskiej bazy HEMS z sezonowej w całoroczną została ogłoszona w czerwcu 2021 roku. Wiemy, gdzie będzie zlokalizowana!


Gdzie będzie zlokalizowana nowa całoroczna baza LPR w Koszalinie?

Nowa całoroczna baza LPR w Koszalinie będzie zlokalizowana przy drodze wojewódzkiej 206, będącej przedłużeniem ulicy Zwycięstwa w kierunku południowym, w stronę Polanowa. Nowa baza Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Koszalinie zostanie zbudowana na terenie dawnej strzelnicy wojskowej, której teren wojsko przekaże na potrzeby LPR. Baza ma być oddana do użytku w 2025 roku. Do tego czasu żółty helikopter pogotowia wciąż będzie stacjonował sezonowo na lotnisku w Zegrzu Pomorskim. Nową bazę od szpitala w Koszalinie będzie dzieliła w linii prostej odległość ok. 4 kilometrów. Bliżej będzie również na wybrzeże, gdzie pomoc jest niesiona corocznie wielu turystom.

Lądowisko dla helikopterów przy szpitalu w Koszalinie

Przy szpitalu w Koszalinie znajduje się lądowisko dla helikopterów, które wspomaga pracę Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR). Lądowisko zostało oddane do użytku w 2014 roku i korzysta z niego nie tylko Ratownik 22, ale i inne jednostki. Płyta lądowiska przy szpitalu w Koszalinie ma wymiary 25×25 metrów i jest posadowiona na wysokości 3,2 metra nad poziomem terenu. Nowoczesny helipad jest wyposażony w schody oraz windę, którą transportowani są chorzy przekazywani pomiędzy załogami helikoptera i karetki.


Lądowisko w Koszalinie jest wyposażone w system oświetlenia nawigującego oraz monitoring. Jego nośność sprawia, że mogą z niego korzystać nawet helikoptery znacznie cięższe, niż te użytkowane na co dzień przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Masa startowa helikopterów startujących z lądowiska przy Szpitalu Wojewódzkim w Koszalinie może wynosić nawet 5700 kilogramów. Jednostki korzystające z lądowiska muszą mieć długość mniejszą niż 14,5 metra.


Jaki helikopter posiada LPR w Koszalinie?

Helikopter, którym lata LPR w Koszalinie to Eurocopter EC135 P2+. Ten model lekkich helikopterów jest skutecznie wykorzystywany przez służby na całym świecie. Koszaliński helikopter można rozpoznać po numerze rejestracyjnym SP-HXU. Jego znak wywoławczy to Ratownik 22.

Podobnymi helikopterami lata nim m.in. niemiecka policja, a konstrukcja śmigłowca pozwala na lądowanie nawet na bardzo małych powierzchniach. Helikoptery EC135 P2+ cechuje przestronna kabina, dzięki czemu mogą być one wyposażone w zaawansowany sprzęt medyczny. Ponadto Eurocoptery EC135 mogą latać w nocy, w warunkach IFR, czyli bez widoczności, jedynie w oparciu o parametry wskazywane przez przyrządy.


Ile paliwa spala helikopter LPR podczas lotu?

Bardzo często widząc helikopter LPR, zastanawiamy się ile paliwa spala podczas lotu. Otóż spalanie helikopterów LPR jest uzależnione od wielu czynników. Wpływ na spalanie podczas lotu ma m.in. masa całkowita, prędkość przelotowa oraz warunki atmosferyczne. W dużym uproszczeniu można przyjąć, że spalanie helikoptera LPR wynosi około 215-220 litrów paliwa na godzinę lotu. Takie spalanie jest osiągalne przy lekkim i średnim załadunku helikoptera oraz ekonomicznej prędkości przelotowej 237-239 km/h.

Aby jeszcze bardziej uprościć wyliczenia, w dużym przybliżeniu, można powiedzieć, że helikopter LPR spala około 80-100 litrów paliwa na 100 km lotu. Zaznaczamy, że te wartości należy traktować orientacyjnie. Szczegółowe dane producenta na temat spalanie Eurocoptera EC135 w różnych wariantach wagowych, można znaleźć w oficjalnej instrukcji obsługi dostępnej w internecie. Warto również dodać, że pojemność zbiornika paliwa wynosi 710 litrów.

Jak duży zbiornik paliwa ma helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego?

Standardowa pojemność zbiornika paliwa w helikopterach wykorzystywanych przez LPR wynosi 710 litrów. Właśnie w takie zbiorniki są wyposażone jednostki wykorzystywane w polskim ratownictwie. Ten model helikoptera może być wyposażony w dodatkowy zbiornik paliwa, jednak takie rozwiązanie nie jest stosowane w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Polsce. Co prawda dodatkowy zbiornik paliwa zwiększyłby zasięg helikoptera, jednak dodatkowa waga przełożyłaby się na prędkość maksymalną możliwą do osiągnięcia.

Helikopter LPR w zbożu przy ulicy Gnieźnieńskiej w Koszalinie
Helikopter LPR (Ratownik 22 / SP-HXF), który wylądował na polu zboża w Koszalinie przy ulicy Gnieźnieńskiej

Z jaką prędkością może lecieć helikopter Lotniczego Pogotowia Ratowniczego?

Maksymalna prędkość helikoptera EC135 wynosi 278 km/h. Z taką prędkością helikopter może lecieć przy minimalnym załadunku oraz niskiej wadze startowej (2720 kg). Jednak jednostki latające w LPR są wyposażone w sprzęt medyczny, a na pokładzie przebywa trzyosobowy zespół ratowniczy oraz pacjent. W związku z tym, dla dużej masy startowej, prędkość maksymalna helikoptera LPR wynosi 259 km/h. Z kolei prędkość przelotowa przy maksymalnej masie startowej wynosi 254 km/h.

Jaki zasięg ma helikopter LPR?

Maksymalny zasięg helikoptera LPR wynosi 608 kilometrów. Taką odległość może przelecieć EC135 bez rezerwy paliwa oraz w idealnych warunkach atmosferycznych. Lot  może trwać maksymalnie 3,5 godziny. Jednostki posiadające dodatkowy zbiornik paliwa mogą pokonywać większe odległości. Takie rozwiązanie jest jednak zbędne w polskim ratownictwie lotniczym. Sieć baz HEMS w Polsce jest dobrze rozbudowana, a zdarzają się akcje, podczas których pacjenci są przekazywani pomiędzy Ratownikami.

Helikopter LPR - Ratownik 4 - SP-HXF
Helikopter LPR (Ratownik 4 / SP-HXF) startujący z lotniska przy szpitalu w Koszalinie. Podczas transportów międzyszpitalnych koszalińskie lądowisko odwiedzają również helikoptery LPR stacjonujące na co dzień w innych regionach.

Jakie parametry techniczne helikopterów LPR warto jeszcze poznać?

Uzupełniając kwestie techniczne, warto wspomnieć o mocy silników helikopterów latających w LPR. Moc startowa w modelach EC135 wynosi 2×447 KM, a maksymalna moc trwała to 2×431 KM. W określonych warunkach helikopter może osiągnąć 30-sekundową moc na poziomie 734 KM oraz 2-minutową na poziomie 716 KM. Prędkość wznoszenia przy maksymalnej masie startowej wynosi 7,8 m/s, a helikopter może lecieć na pułapie nawet 13 000 stóp (około 4 kilometry).

Helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego nad Koszalinem
Nisko lecący helikopter Lotniczego Pogotowia Ratowniczego w Koszalinie to bardzo częsty widok

Gdzie szukać informacji o helikopterach HEMS?

Jeśli chciałbyś poznać bardziej szczegółowe dane dotyczące helikoptera H135, zajrzyj do instrukcji producenta, którą można znaleźć tutaj. Dane techniczne w artykule zostały przedstawione właśnie na podstawie instrukcji użytkowania jednostki oraz oficjalnej strony LPR dostępnej pod adresem lpr.com.pl. Przedstawione dane należy traktować orientacyjnie. Nasze helikoptery EC135 zostały wyprodukowane w 2009-2010 roku przez firmę Eurocopter, której właścicielem dziś jest Airbus i są sprzedawane jako modele H135. Wraz z upływem czasu technologia jest ulepszana, a niektóre parametry mogą się zmieniać.

Zachęcamy do jak najczęstszego odwiedzenia naszego portalu, gdyż baza artykułów jest rozbudowywana na bieżąco. Wiele ciekawych treści znajdziesz m.in. w dziale miejski poradnik. Jeśli interesuje Cię tematyka ratownictwa lotniczego, zachęcamy do obserwowania profilu LPR na Facebooku.

Jak podoba Ci się ten artykuł?

Kliknij, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Jeszcze nikt nie oceniał tego artykułu.

Przepraszamy, że artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań 🙁

Pomóż nam ulepszyć artykuł

Daj nam znać, co poprawić, aby był lepszy.

Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
janek
11 miesięcy temu

Dlaczego w nazwie jest Koszalin jak to nie jest w Koszalinie?

Warto również przeczytać

error: Materiały chronione prawem autorskim! KoszalinCity.pl