Rozbudowa infrastruktury rowerowej na Pomorzu Zachodnim nabiera tempa. W poniedziałek, 24 marca 2025 roku, przekazano plac budowy wykonawcy odpowiedzialnemu za realizację nowej trasy rowerowej Kołobrzeg–Pyszka. Inwestycja, finansowana ze środków województwa oraz gmin Dygowo i Kołobrzeg, ma zostać ukończona w ciągu 400 dni.
Nowa trasa rowerowa na odcinku Kołobrzeg–Pyszka będzie częścią Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, choć realizowana jest poza głównymi szlakami współfinansowanymi przez Unię Europejską. Budowa tego odcinka stanowi istotny krok w rozwoju infrastruktury rowerowej regionu i odpowiada na rosnące potrzeby zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Na skróty:
Wspólna inwestycja samorządów
Podczas przekazania placu budowy wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Jakub Kowalik podkreślił znaczenie współpracy pomiędzy województwem a gminami Dygowo i Kołobrzeg. – To dobry czas dla Pomorza Zachodniego. Rusza budowa trasy o długości 11,1 km, rozpoczynającej się przy węźle Kołobrzeg Wschód i prowadzącej do Pyszki. Całkowity koszt inwestycji to blisko 20 mln zł – powiedział Kowalik.
Wicemarszałkini Anna Bańkowska przypomniała, że już rok wcześniej zawarto porozumienie pomiędzy województwem a gminami, zgodnie z którym samorządy wspólnie sfinansują budowę trasy. – Projekt podzieliliśmy na dwa etapy: pierwszy obejmuje odcinek Kołobrzeg Wschód–Dygowo, a drugi, planowany na 2026 rok, trasę z Dygowa do Pyszki. Docelowo ścieżka ma połączyć się z istniejącymi trasami w powiecie białogardzkim – wyjaśniła Bańkowska.
Bezpieczna infrastruktura rowerowa
Nowa droga rowerowa powstanie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 163. W sezonie letnim na tym odcinku panuje wzmożony ruch samochodowy, co sprawia, że poprawa bezpieczeństwa rowerzystów stała się priorytetem dla władz regionu. Nowa trasa będzie miała nawierzchnię bitumiczną o szerokości 2 metrów, a w miejscowościach, gdzie przebiega przy samej krawędzi jezdni, zostanie poszerzona do 3–3,5 metra.
Projekt inwestycji obejmuje nie tylko budowę ścieżki rowerowej, ale także modernizację infrastruktury drogowej, w tym budowę i przebudowę zjazdów, montaż elementów poprawiających bezpieczeństwo oraz rozbudowę kanalizacji deszczowej. Plan zakłada również usunięcie barier architektonicznych, co umożliwi korzystanie z trasy osobom z niepełnosprawnościami.
Rozwój tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim
Budowa trasy Kołobrzeg–Pyszka to część szerszego planu rozwoju sieci dróg rowerowych w województwie zachodniopomorskim. W ostatnim czasie samorząd zadeklarował realizację pętli rowerowej Berlin–Szczecin–Kołobrzeg o łącznej długości około 800 km, której koszt szacowany jest na 135 mln zł. Dodatkowo, drugi etap rozbudowy tras rowerowych w regionie zakłada powstanie ponad 400 km nowych ścieżek.
Jak podkreślają władze województwa, inwestycje w infrastrukturę rowerową nie tylko poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania, ale także wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju, promując ekologiczne formy transportu oraz turystykę aktywną.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego / wzp.pl